Super Seven.            Starta telesto.se i nytt fönster


Det började med att jag såg ett inslag på TV (5:ans växel) om en Ariel som det gasades friskt med och jag blev helt såld. Började kolla runt på nätet och insåg snart att en Super Seven skulle passa bättre, samt att man kunde bygga den själv.

Började att leta lite planlöst för att se vad som skulle passa mig bäst, och kom fram till att en bokram med lätt bilmotor var mitt mål.

Efter många tankevurpor så började bilden att klarna:

• Bokram.
• Suzuki Swift motor.
• Suzuki Samuraj låda.
• Sierra diff.
• De Dion bakaxel.
• Ascona spindlar.
• 14” hjul.
• Massor med lätta grejer.

Jag hittade en påbörjad ram 2006 i Örbyhus som Johan Knutsson Tigsvetsat ihop riktigt snyggt. Nu var första steget taget och det var ”bara” att göra klart resten.

Köpte en Suzuki Swift våren 2007med trasig bakaxel för 1000:- och rensade den totalt för att få loss så mycket grejer som möjligt. Då det var daggs att köra resterna av bilen till skroten så var skrotningspremien höjd till 4000:- så detta blev en av mina bättre bilaffärer.

Bifogad Bild    Bifogad Bild 


En frän bil behöver ett fränt namn så jag kommer att kalla bygget Locost Telesto racing (LTr), hoppas att inte bara namnet blir snabbt.

September 2008
Bygget har långsamt men säker framåt. Gjort klart ramen. Motor & växellåda är penseltrimmade & monterade.
Framvagnen börjar bli klar.
Diffen sitter på platts. Fått hem ett pedalställ från Rally Design & påbörjat monteringen.
Köpt en begagnad schuttel som kommer att passa efter lite plastjobb.
Jag har även satt min grabb i arbete vid CAD-programmet. Han ritade en fläns till grenröret som ska skruvas på toppen & 2 flänsar för att fästa de bakre lagerhusen i De Dionaxeln.

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild   


De senaste dagarna har jag gjort klart ett fäste till rattstången. Då jag har en rattstång från en Scorpio med tilt så måste fästet kunna vinklas.

Har även breddat min schuttel på 2 ställen så den passar och följer de yttre ramrören. Har även plastat fast en framsida på schutteln, mot motorn. Framsidan plastade Peter Lilja.

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild   


2008, vecka 40-42
Jag har lagt ner mycket arbete på att bygga om Swiftens stolar för att sedan konstatera att det inte blev bra, så jag beställde 2 nya stolar av Peter Lilja i Västerås. Stolen är 43,5 på det bredaste stället (längst ner mot låret), och jag har 42 cm mellan ramrören, men det går ju inte?
Jo stolen går in under yttre ramrören, behöver kanske slipa av kanterna lite senare då ramen ska få alu-panelerna. Har plastat fast rostfria fästen på undersidan av stolarna och gjort fästen till Swiftens stolskenor. Uj vad trångt det är mellan ramrören, men efter en massa mätande så fick allt plats.
Köpte en ny ratt på Mekonomen, en Luisi på 31 cm. Fixade övre fästet till rattstången.

Bifogad Bild    Bifogad Bild   


Har fixat förstärkningar till stolfästena och monterat handbromsen.
I förra veckan fick jag hem ett paket med styrväxel (Escort 2,4) styrleder m.m. från Rallye Design så nu ska ratten och hjulen kopplas ihop på nått sätt?
 


Bygget fortskrider lååångsamt.
Har tillverkat ett länkage till växelspaken lite efter eget funderande och villt kopierande från andra bilar.
Kapade växelspaken på lådan så att jag kunde svetsa en 12 mm hylsa och trycka i 2 st oljebrons-bussningar.
Själva växelspaken har en styrled i botten som är helt glappfri och ej vridbar.
Där länkaget är fäst på växelspaken hade jag först en justerbar infästning för att kolla hur långa växellägen jag ville ha, byttes ut mot en fast infästning.
Resultatet blev ett länkage utan glapp & fladder.

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild   


De senaste dagarna har jag fixat klart handbromsen och fästen till handbromswiren. Sen har jag tillverkat en mall inför beställningen av huvudbågen.

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild   


Har fixat klart länkarmar till bakaxeln. Ska helsvetsa allt senare när jag plockat ur ramen. Röret är 57x3,0 sömlöst precisionsrör. Jag bockade en mall av ett 20mm-rör och lämnade in allt till en mekanisk verkstad som bockade de dion röret på 3 ställen för att förhindra veck.

Bifogad Bild    Bifogad Bild   


En ny grej att pricka av på "att-göra-listan".
I går kröp jag runt i två timmar på skroten för att hitta lämpliga bälten. Det blev en Eskort som fick släppa till rullbältena fram samt låsen från baksätet, 240kr kan väll vara rimligt. Jag har satt golvfästena lite längre fram för att minska risken att midjebältet åker upp på magen & mjukdelarna.
Svårast var det att få till övre fästet på bågen så att det blev rätt höjd utan att hamna på halsen.
Ska senare göra sidohål i stolarna så midjebältet kommer tajtare mot kroppen.

Bifogad Bild    Bifogad Bild    Bifogad Bild   


Senaste lilla jobbet var att sätta 2 stöttor och 1 diagonalare i bågen med några bra punkter.
Nu ska ramen förstärkas med några extra rör.

Bifogad Bild


Touchdown.
Stort steg för mänskligheten? nja? Men det är ett stort steg för mig!
Har även gjort de 2 obligatoriska testerna:
1. Rullat 7:an fram och tillbaka ca 30 cm.
2. Hoppat på ramen för att testa fjädringen .

Bifogad Bild       


Fortsätter med ett kul projekt på bygget, att snickra ihop grenröret.
Köpte färdiga rörböjar från Ahlsell till tryckkärl, 6 st korta & 2 långa samt 2 m rakt rör från en rörmokare, samt 10 kapskivor. Undrar hur många kapskivor det går åt under hela bygget? Svar = massor.
Jag har satt dit ett extra ramrör på V-sidan av motorn (R-stag) så det finns inte plats för turbon på sidan av motorn.
Turbon fick placeras i utrymmet framför motorn, och med några bra stag så ska den sitta stadigt.
Ska köpa 2 långa rörböjar till för att gå vidare.
Sen så är det dags för resten av avgassystemet.

Bifogad Bild


Då har man monterat lite mer prylar.

Började med en noskon som "nästan" passade. Var tvungen att skära ut 2 kilar uppe på noskonen så att brädden blev rätt mot övre ramskenorna.
Tillverkade gångjärn i underkant som går att skjuta åt sidan då noskonen är nedfälld så att den enkelt går att ta av.
I uppfällt läge är det 2 klackar som låser gångjärnen på plats. Ska även sätta fast ett band som förhindrar att den fälls fram ner mot marken.

Har också monterat en dragögla på sidan av noskonen.

Har även fixat fästen till kylaren med hjälp av gummibussningar.

Det finns även plats för en oljekylare under / bakom kylaren.

Bifogad Bild   Bifogad Bild  Bifogad Bild


Då är motorn uppstartad för första gången för att se att allt funkar som det ska. Det är därför jag har det något udda avgassystemet, en MC-dämpare rakt upp. Hoppas att ventillyftarna tystnar senare då de är fulla med olja.

Klicka på länken  http://www.youtube.com/watch?v=NXdd4dRu6Ug   för att se första starten.


Då börjar avgassystemet bli klart.

Jag valde att bygga med en ljuddämpare där in respektive ut-röret sitter förskjutet mot varandra, istället för en dämpare där röret bara går rakt igenom.
Detta för att få ner ljudet så mycket som möjligt. Det blev bra mycket krångligare än ett system där rören ligger i linje, men varför ska man göra det lätt för sig när man kan krångla till det.
Dessutom så var det riktigt svårt att svetsa i rören som antagligen har någon ytbeläggning (alu?).
Passa samtidigt på att få dit en katalysator också. I framtiden ska det bli ett snyggt system men detta få duga tillsvidare.
I veckan ska jag fixa upphängning av systemet.

Mitt recept på 2" systemet från Feltema:
Flexibelt skarvrör 79-122. Katalysator 79-802. Ljuddämpare 91-4546. Bakaxelrör (böjt) med muff 79-8456.
Rakt rör med muff 79-8466. Skarvrör med 2 klämmor 98-012. 2 gummiupphängningar 63-104.

Bifogad Bild


Jag har svetsat & svetsat & svetsat & svetsat.... ni känner nog igen allt arbete på ramen med att få dit alla rör, fästen m.m. för att få ramen helt klar.
När man tror att man är klar så ska det dit ytterligare ett fäste o.s.v.
Nu har jag i varje fall plockat ur motor & hjulupphängningar m.m. för att kunna snurra på ramen och lägga de sista svetsarna innan målningen.
Så nu ska hela kalaset slipas och tvättas så färgen fäster ordentligt.


Locost-lackbox.

Så var det dags att få färg på ramen. Ett depå-tält lite täckpapp och en lånad snurrställning (Tack Peter) så var det bara att köra igång.

Först så vill jag verkligen rekommendera alla att tillverka 2 snurrbockar av tex 2 framhjulsnav, de underlättar så mycket vid slipning & lack så den tiden de tar att tillverka dem tjänar man in under slipning & lack.

Efter att studerat forumet och kopierat andra tips så skrev jag ner följande mall.

Tvätta & måla ramen m.m.

• Underarbetet är A och O när man ska måla, så att inget fett finns kvar.

• Man tar OKQ8as miljöavfettning, en hink med riktigt varmt vatten och en slipduk.
o Spruta på avfettningen och "våtslipa" med slipduken.
o Skölj med så varmt vatten som möjligt och torka sedan av allt.
o Varmt vatten är nödvändigt efter som det torkar betydligt fortare än kallt.
o Är det mycket veck och konstigheter så kan man spruta på lite koncentrerad spolarvätska när man torkar, då dunstar vattnet snabbare.
o Det skadar inte att tvätta 2ggr, man brukar alltid missa något 1a gången.
o När godset är torrt är det bara att måla, helst inom ett par timmar.

• Pensla spalter, svetsar, skarvar och knepiga ställen med ett varv Temazink EE, låt torka ett dygn.
o Zinket har en förmåga att "läka" en skada som uppkommer.
• Spruta 2 lager med Temaprime EE, låt torka ett dygn.
• Spruta minst 2 lager med Temalack EE, låt torka några dygn.
• Nymålad färg behöver några dagars torktid.

Mitt resultat blev...

Bifogad Bild   Bifogad Bild  

 

Bifogad Bild    Bifogad Bild


Snurrställningen ser hemmagjord ut, men funktionen är klockren.
Det ser ut som det är en hjulupphängning från bil som den är byggd från.
Den är vinglig i bilens längsled så sätt till några extra stag så blir den stadigare.
Då man sätter upp ramen är det viktigt att den hamnar nära ramens viktcentrum,
så man kan hålla den med ena handen och tex. slipa med den andra.


Så har jag kladdat på lite mer med färgsprutan.
Det är bakaxeln, länkarmar & bärarmar m.m. som har blivit svarta.
Om ni är lite skapa i synen så ser ni att min lackbox / depåtält
är borta, den försvann med blåsten under veckan. Den slet sig och
for över mina telefonledningar som är 2 meter över garagetaket och
landade i en stor hög på baksidan.


Nu har jag börjat få en del plåtar på plats. I början så räknade jag popnitarna men tröttnade på det efter ett tag.

Upptäckte att 2 rullar målartape underlättar väldigt mycket då man ska göra raka och jämna rader med popnit. Rullarna är 12 & 25 mm breda och det är bara att markera ovanför ramröret och märka ut avståndet mellan nitarna, borra & nita fast. Upplevde att jobbet gick riktigt fort.

Idag då jag kapade ut golvplåtarna så började det att "poffa" ur vinkelslipen igen. Den hade dragit i sig en hel del alu-spån, men det var bara att skruva isär och blåsa rent för att fortsätta. Jag var inte sugen på att åka och köpa en ny mitt i golvläggandet.

På en av bilderna syns alu-skenorna som jag nitat fast i kardantunneln för att få rakare och enklare fastsättning av bränslerören & kabelstammen.

Nu fortsätter arbetet med de utvändiga alu-panelerna.


Har monterat växellådefästet och ett extra stag mellan ramrören under lådan.
Tänkte att ramen blir lite mer vridstyv.


Så är de 2 plåtarna på utsidan av sittbrunnen på plats.


Är inne i ett bygg-stim.
Idag kom diffen & den bakre panelen på plats.
Fick även dit pedalstället och rattstången.
Grannen kom förbi med kommentaren "nu ser det ut som ett badkar med störtbåge". Pedalstället är från Rally Design £159.50 inkl. 3 st cylindrar & bromsvåg.
Jag tänker sätta på halkskyddstejp på pedalerna.


Dagens jobb blev att montera den främre panelen på höger sida.


Det börjar likna nått. Några utomhusbilder är alltid inspirerande.

  


Hösten 2010. De sista besiktningarna är klara (SFRO2, Bullerprov, Ursprungskontroll & Reggbesiktning) och här är några bilder på det slutliga resultatet.