KTM 550 Mini Motard.            Starta telesto.se i nytt fönster


Då är det dags att dra igång ett nytt bygge inför vintern 2010. Har funderat en tid på att bygga en Supermono för att jag dels tycker om att bygga och konstruera egna saker samt att åka runt på bandagar under sommaren. Efter att ha byggt en egen Super Seven så ska det bli kul att bygga en MC. Ska försöka att få tag på bra delar till rimliga priser så projektet kommer att byggas utifrån min KTM er 600 LC4 -92, samt diverse delar som ska införskaffas.

Presstopp, Oktober 2011. Ibland blir det inte som planerat och så är fallet just nu. Planen var att bygga en Supermono men då jag inte fick till det rätta stuket så kommer det att bli en MiniMotard istället. Det är lite nya bilder längre ner på sidan.

Motorn är på 553 ccm. 49 hk original och 5 växlad.


      


Under hösten har jag samlat delar. Har köpt framgaffel och hjul från Aprilia RS125.
Ett nytt stötdämparfäste är även tillverkat med utbytbara distanser för justerbar ridehight.

   


Det har inte hänt så mycket som jag ville under helgerna.
Har dock fått tag på en beggad Keihin FCR 41 förgasare och gashandtag med dubbla wirar, samt cliponstyren.
Har även fixat en jigg för att korta swingen, hjulbasen är för lång.
Förhoppningsvis kan jag åka och hämta upp ett sett med racekåpor under veckan.


Har monterat bakhjulet och passat in distanser så att hjulet ligger i linje. Jag har även justerat stötdämparfästet så vinklar & sånt blir bra.

Efter mycket funderande på bakramen så fick det bli den enklaste lösningen, nämligen att bygga om den befintliga. Det är det lättaste sätten att få den rak och i rätt höjd. Det är även enkelt att bygga om den (vinkelslip & svets) om jag vill flytta på rumpan. Då jag är nöjd så kan den användas som mall för en ny bakram i aluminium.

Monterade fäste för ljuddämparen och gasbehållaren till stötdämparen.


Har börjat tillverka prototyper till fotpinnarna. Svetsar ihop dem på enklaste sätt för att senare kunna justera in rätt körställning.

Ett länkage till växelspaken är också på gång. Den ska bli raceväxlad.

Har haft funderingar om kylarna skulle placeras om lite tajtare, men det behövs inte då de får plats innanför kåporna.

 


Framgaffeln har fått ny färsk 20w olja (original 5w) som ska passa bra på bana enligt RS125 experter.

Då var tanken klar, hämtade den från svetsaren i fredags. Har monterat tanklocket. Kollade därefter hur stor den blev, och jag kan köra endurance då den rymmer 11 liter. Den lilla lådan under där soppakran sitter är en catchtank som ska hålla kvar soppa under både gas & broms.Har även kollat så den är tät med tryckluft & såpvatten.


Dagens jobb var montering av sadel & cuts.


Hon lever!!!
Har hängt upp elsystemet med div buntband. Fyllde soppa & kylvätska, kollade oljan. Kollade så kopplingen koppla ur, sen var det bara att sparka på kicken några gånger.
Nu är det första gången jag startar hojen med "nya" förgasaren, den har suttit på en likadan motor och den verkar funka.
Efter några repor på gatan funderar jag på frambroms, kan nog vara bra att ha?


Har börjat passa in kåporna, och det är inte helt enkelt. Jag utgår ifrån Aprilia RS 125 kåpor och det är massor med provning & tillpassning för att de ska sitta bra. Jag håller på att tillverka en form i aluminium för att plasta en helt ny båt.
Idag fick jag hem frambromsarna från England & Tyskland via eBay. Var naturligtvis tvungen att kasta på dem för att ta en provtur.


Presstopp, Oktober 2011. Idén med det nya stuket är att bygga en liten Motard så den kommer att bli betydligt lägre än vanliga Motarder. Det blir fortfarande framgaffel & hjul från Aprilia men har monterat tillbaka det breda styret. Sen blir det en enklare ombyggnad av bakramen och bågar runt kylarna samt original fotpinnar & reglage. Det är inte säkert att det blir bättre men det är fortfarande roligt att bygga om hoj & bil.